قله های مه گرفته - دماوند شمالی - 20 تا 22 مرداد 94

دماوند شمالی - 20 تا 22 مرداد 94

نویسنده :حسام محرر
تاریخ:جمعه 23 مرداد 1394-10:04 ب.ظ

با سلام و آرزوی ایامی خوش بر شما خواننده گرامی.
تابستان فصل تب و تاب کوهنوردان است. فصلی که هر کس در حد بضاعتش سعی می کند بهترین برنامه ها را اجرا کند. فصل صعود های پر جمعیت به قلل بلند و ...
این اشتیاق روز افزون در بین گروهها و افراد کوهنورد، معضلاتی برای کوهستان و طبیعت پیرامون آن به همراه دارد. و البته منافعی برای کسانی که از این خیل و هجمه سوء استفاده می کنند. گروههای کوهنوردی که صعود های توریستی و لوکس با اخذ مبالغ گزاف از افراد ترتیب می دهند و البته کمترین مسؤولیتی در برابر محیط آسیب پذیر کوهستان حس نمی کنند. کوهپایه نشینان و افراد سود جو که از این آشفته بازار پول های بی حساب و قابل توجهی به جیب می زنند و ...
و البته مظلوم ترین و بی دفاع ترین چیز در میان این آشفتگی کوهها و طبیعت ماست که روز به روز به نابودی نزدیک می شود.
گویا همه ما مسابقه ای ترتیب داده ایم که عده ای با هزینه کردن و عده ای با کسب سود های باد آورده و بی حساب با سرعتی هر چه بیشتر نابودی کوهها، این میراث یگانه سرزمینمان، را جشن بگیریم.

و اما گزارشی مختصر از برنامه:
با هماهنگی و همراهی یکی از دوستان کوهنورد صبح سه شنبه 20 مرداد عازم خانه کوهنورد ناندل و منزل آقای صالحی شدیم. قصد ما صعود جبهه شمالی دماوند بود. این صعود برای من به دلیل تکمیل صعود از هر چهار جبهه به دماوند اهمیت داشت! در خانه کوهنوردان با کوهنورد منفردی از تبریز آشنا شدیم که برای اولین بار، آن هم از مسیر شمالی، قصد صعود به بام ایران را داشت. به نوعی خواسته و نا خواسته این شخص به تیم  دو نفره ما اضافه شد! بعد از مدت نه چندان کمی انتظار برای رسیدن نیسان، که رانندگان آن غالباً از اقوام آقای صالحی هستند، به سمت سنگ بزرگ پای مسیر شمالی راهی شدیم. کرایه 70000 تومان را برای سه نفر با راننده طی کردیم که البته قرار بود همزمان با ما تیم 6 نفره دیگری از بجنورد را به مسیر شمال شرقی و گوسفند سرای گردنه سر ببرد. گرانی کرایه ماشین برایمان قابل توجه بود، چرا که دو هفته پیش مسیر بسیار طولانی تر تنگ گلو تا ونداربن در علم کوه را با کرایه نفری 10000 تومان طی کرده بودیم! گویا متناسب با ارتفاع قله کرایه ها هم رشد می کند! حدود 12:30 استارت حرکت از کنار سنگ بزرگ با کوله های بالای 20 کیلو زده شد. وقتی کوهنوردان دیگری از کنارمان دست در جیب می گذشتند و کوله بارشان را قاطرهایی که بین 40 تا 50 هزار تومان برای هر کوله می گرفت، حمل می کردند گاهی در دل به دیوانگی و کم عقلی خودمان می خندیدم! به دلیل کم آبی در مسیر شمالی آب نسبتاً زیادی حمل می کردیم که دلیل اصلی سنگینی کوله ها بود. آرام به سمت پناهگاه اول موسوم به 4000 ارتفاع گرفتیم. در ابتدا تمایل داشتیم تا قبل از غروب خود را به پناهگاه 5000 رسانده و کار را برای روز دوم سبکتر کنیم. اما سنگینی کوله سبب خستگی مضاعف و درد در ناحیه کمر و پایم شد و توان ادامه حرکت نداشتم! در میان انبوه جمعیت اطراف پناهگاه چادر را برپا نموده و مشغول شب مانی خود شدیم.
علی رغم توصیه برخی از افراد ساعت 6:00 صبح روز چهارشنبه صعود به سمت قله را آغاز کردیم. با توجه به سختی مسیر شمالی این ساعت زمانی کاملاً دیر برای استارت از 4000 محسوب می شد! از همان ابتدا ریتم کند گروه خصوصاً کوهنورد تبریزی مرا در مورد ادامه کار نگران می کرد. بعد از سه ساعت از میان مسیر پر شیب که آخر آن سنگی و مختصری بد قلق بود به پناهگاه دوم موسوم به 5000 رسیدیم. ظاهراً به تازگی جان پناه های یال شمالی دماوند مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته بود و وضعیت نسبتاً قابل قبولی داشت. البته اطراف پناهگاه 5000 به طرز باور نکردنی مملو از زباله بود که چهره بسیار زشتی به این منطقه داده بود! به راستی بی فرهنگی قشر به اصطلاح کوهنورد حد و مرزی نمی شناسد!
دوستان همنورد من یک ساعتی را به خوردن و استراحت پرداختند!! با توجه به تجربه ام از برنامه های دماوند این وقفه تیر خلاص را به برنامه مان زد!! ساعت 10 صبح و ادامه مسیر دشوار به سمت قله! بازهم با ریتمی کند و غیر یکنواخت، که ناشی از نبودن نفرات در یک سطح آمادگی بود، به مسیر ادامه دادیم. بالاتر از پناهگاه 5000 گرده ای قرار دارد که باید از سمت راست آن و مشرف بر یخچال دست به سنگ عبور نمود که به نظرم یکی از سخت ترین و خطرناک ترین نقاط مسیر است. ظاهراً قبلاً طناب ثابتی در این بخش وجود داشته که به جز یک تکه طناب پاره اثری از آن مشاهده نشد! انصافاً مسیر شمالی دماوند در قیاس با دیگر مسیر ها درجه سختی بسیار بیشتری دارد. شیب بسیار تند، مسیری عمدتاً شن اسکی و البته بعضاً دست به سنگ های بد قلق و گنگ از میان مسیرهای سنگی نا مطمئن! سختی مسیر در کنار ریتم نامناسب از نظر روانی فرسودگی بسیار زیادی در تیم ما ایجاد کرده و عملاً شانس صعود موفق به قله کم و کمتر می شد.
حدود ساعت 3 بعد از ظهر و بعد از افت و خیز های زیاد و دست و پنجه نرم کردن با مسیر دشوار در حالی که در ارتفاع حدود 5300 بودیم و بوی گوگرد کم کم محسوس شده بود، با توجه به ناپایدار بودن هوا، ریتم کند تیم و فرسایش جسمی و روحی به صعود خود خاتمه داده و راه برگشت را پیش گرفتیم. شخص تبریزی که گویا به هر قیمت قصد صعود قله را داشت و البته از نظر بدنی کاملاً خالی کرده بود، ابتدا از این تصمیم بسیار دلخور شد که با توجه به شرایط و مصمم بودن ما به بازگشت چاره ای جز تبعیت نداشت! و ...
به هر ترتیب و دلیلی این صعود نیمه تمام ماند و تجربه ای با ارزش به لحاظ برنامه ریزی برای صعود های نسبتاً دشوار در اختیار ما قرار داد. این که برای چنین برنامه ای باید از آمادگی روحی و جسمی افراد مطمئن بود و اینکه هر کسی را بدون شناخت قبلی در تیم اضافه نکنیم. همچنین تقید به زمان بندی مناسب و رعایت ریتم صعود و ... که شاید از ملزومات یک برنامه موفق تیمی باشد.

در پایان امیدوارم مسؤولان فکری بابت صعود های بی رویه که بلای جان کوهستان شده بکنند و تا بیش از این دیر نشده جلوی نابودی قریب الوقوع آن را بگیرند!

در پناه حق!

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()
رضا شهره
سه شنبه 20 تیر 1396 02:20 ق.ظ
ببخشید من هرچی فکر کردم متوجه نشدم اینکه امیدوارید مسئولین فکری بابت صعود های بی رویه بکنند الان دقیقا یعنی چیکار کنن؟
آخه دوست من! چطور میشه فهمید صعود شما با رویه است و مال دیگران بی رویه؟
اون مسئول وقتی بخواد به توصیه ی شما عمل کنه باید جلوی خود شما رو هم بگیره،چون نمی تونه تشخیص بده که صعود شما آسیبی به کوه می زنه یا نه!
پاسخ حسام محرر : با سلام و تشکر بابت اظهار نظرتون. خوب این کار ساز و کار خودش را می طلبد و نیاز به عزم و اراده و مهمتر از آن برنامه ریزی دارد. بله! من با شما موافقم برای نجات طبیعت و کوهستان ممکن است لازم شود من و شمای علاقمند به کوه و طبیعت هم مدتی محدود و محروم شویم!
البته شخصا فکر می کنم در صورت برنامه ریزی درست این کار چندان ضروری نیست!
به عنوان مثال کاری که به سادگی قابل اجرا است وضع محدودیت بر گروه های پر تعداد و عدم مجوز و رعایت سقف برای تعداد نفرات صعود کننده!
مثلا به راحتی می توان برای صعود روزانه و یا هفتگی به دماوند جنوبی سقف تعیین کرد و افراد و گروه ها را ملزم به رعایت نمود! همچنین نظارت بر افراد و گروه ها تا حد امکان در منطقه و مسیر صعود و اعمال تنبیه و جریمه برای متخلفین و ...
با برنامه ریزی و مسؤولیت پذیری هر کاری شدنی است که البته مسؤولین عزیز امر علاقه ای به این همه زحمت ندارند!
آنا
چهارشنبه 11 شهریور 1394 12:24 ب.ظ
اسمم آنا بود
سلام داداش..
پرشین بلاگ چش بود که رفتی خونه همسایه؟ کامنت نوشتن اینجا خیلی کار سختیه. یه بار خودت واسه خودت یه کامنت طولانی بنویس تا ببینی ما چی میکشیم.
اولا که خیلی آدم خوبی هستی. من اگه جای تو بودم همون اول راه حسابمو جدا مکیردم و میگفتم با سرعت خودم حرکت میکنم. اگه میخواهید بیایید.
دوما 70 هزار تومن برای ناندل تا پای کار واقعا منصفانه است. فکر میکردم گرونتر باشه. مسیر جنوبی که کاملا مصوب و قانونی 90 تومن میگیره.
سوما برای اینکه راحت به قله برسید می بایست حتما شب 5000 میخوابیدید و برای اینکه 5000 بخوابید می بایست قبل از 9 صبح حرکت میکردید.
طناب پلاستیکی های سمت راست دیواره بالای پناهگاه خیلی وقته جمع شده. توی گزارش پارسالم از شمالی اینو نوشته بودم. یادته؟

تا دماوند/
پاسخ حسام محرر : سلام و ممنون. راستش در انتخاب این وبلاگ بیشتر به نویسنده فکر کردم تا خواننده و در مورد کامنت نویسی اطلاعی نداشتم. اما نکته 70000 تومان این بود که همراه ما یک تیم 6 نفره دیگر را سوار کرد. به هر حال اگه شما با این همه تجربه دماوند بگی منصفانه است ما قبول داریم!!
اما به نظرم کرایه ها لااقل توی علم کوه خیلی معقول تره!
اما کلا چون از اول در شکل تیم صعود می کردیم تکروی کار جالبی نبود ضمن این که به علت عدم آشنایی دقیق با مسیر باز هم تکروی درست نبود!
فرشید
دوشنبه 2 شهریور 1394 11:56 ب.ظ
سلام حسام عزیز
شکر خدا مشکل لینک بر طرف شد
مجددا بابت غفلت عذر خواهی می کنیم
پاسخ حسام محرر : سلام و سپاس از لطف و توجه شما!
عباس زاده
دوشنبه 2 شهریور 1394 12:21 ب.ظ
سلام
واقعا دست مریضاد
هم وبلاگ قبلی وهم وبلاگ فعلی با مطالب بسیار زیبا و پر محتوا و با اطلاعاتی با ارزش و آموزنده است .
من که خیلی لذت بردم آقا حسام امیدوارم در قلل مرتفعتر از دماوند شما رو ببینیم
به قول ترکا
همیشه اوجالاردا گوراخ( همیشه شما رو در اوج بلندیها ببینیم)
واقعا خیلی زیبا گزارش سفرتون رو میدین چون با اطلاعات کوهنوردی و مسیرها همراهه
بازم ازتون ممنونم
اگه وبلاگی در مورد کوهنوردی بزنم حتما از مطالب وب شما البته با اجازه تون استفاده میکنم
بازم امیدوارم همیشه موفق و پیروز و بر اوج بلندیها ببینمتون
پاسخ حسام محرر : با سلام. خیلی لطف دارید. ممنون.